Przerwa w szkołach związana z zagrożeniem epidemiologicznym jest trudnym czasem zarówno dla uczniów, ich rodziców, jak i nauczycieli. Miesiąc nauczania zdalnego zakończony, a szkoły pozostaną zamknięte do 24 maja. Jak wyglądają lekcje w domu, co to są zdalne lekcje?
Podstawą pracy zdalnej, a także zdalnych lekcji czyli mówiąc prościej, pracy z domu, to komputer i dostęp do internetu. Przydatny może być również telefon. Dzięki tym narzędziom zajęcia szkolne można poprowadzić online. Nowe technologie pozwalają na różne sposoby komunikacji, ale też na wymianę plików czy ich wspólne przechowywanie. Nauczyciele mogą dostarczać swoim uczniom dodatkowe materiały czy wskazówki dotyczące nauki w czasie przymusowej kwarantanny.
Nauczyciele korzystają z różnych sposobów pracy z uczniami. Wszyscy nauczyciele mogą korzystać z bezpłatnej platformy Microsoft Office 365 dla edukacji. Otrzymali służbowe adresy, konta pocztowe i dostęp do zasobów w chmurze OneDrive. Korzystają z pakietu Office on-line lub instalują wybrane aplikacje na dysku. W usłudze Teams funkcjonują wirtualne konferencje.
Najprostszym wyborem jest dziennik elektroniczny, do którego łatwy i pewny dsotęp mają wszyscy.
Do bezpośredniego kontaktu z uczniami podczas pracy nauczyciele wykorzystują komunikatory - niektórzy nagrywają swoje lekcje i umieszczają na YouTube, dzięki czemu uczniowie mogą wrócić do zrealizowanych treści, powtórzyć trudniejsze fragmenty lekcji i pracować w swoim tempie lub wybranym czasie.
Chcieliśmy dziś przedstawić relację zdjęciową, jak w praktyce wygląda zdalne nauczanie w RCEZ. Na załączonych zdjęciach mgr inż. Marian Chrapko, w pracowni szkolnej, prowadzi zdalnie zajęcia on-line z "Pracowni Elektronicznej", przy wykorzystaniu sprzętu komputerowego oraz oprogramowania Zoom. Zoom jest ciekawą alternatywą dla osób poszukujących programu do spotkań online i webinarów, połączonych z transmisjami przez internet. Zajęcia odywały się bezpośrednio ze szkolnej pracowni elektronicznej, a wszystko to z racji poruszanych zagadnień i konieczności dostępu do sprzętu specjalistycznego, będącego jedynie na wyposażeniu pracowni. Doświadczony nauczyciel chciał jak najlepiej przedstawić młodzieży poruszaną tematykę i jednocześnie zaprezentować, w jaki sposób dokonać pomiarów w praktyce. Jak zmienia się amplituda sygnału, a jak przy pomocy odpowiednio dobranego układu pracy oscyloskopu zmierzyć parametry przebiegu odkształconego ale również jak zdejmować charakterystyki statyczne i dynamiczne przyrządów elektronicznych, mierzyć przesunięcie fazowe, rezystancję dynamiczną i inne.
Przez najbliższy czas musimy zrobić wszystko, aby zapobiec szybkiemu rozprzestrzenianiu się koronawirusa w Polsce. Stąd szeroko zakrojone działania – takie jak zawieszenie zajęć w szkołach, a jest to możliwe dzięki specustawie w sprawie przeciwdziałania koronawirusowi.
Wiele jednak zależy od nas samych!
– Unikaj skupisk ludzkich, jeśli możesz – udaj się na naukę/pracę zdalną.
– Myj często ręce, nie dotykaj bez potrzeby twarzy.
– Zwracaj uwagę innym na właściwe zachowania!